Bedrijfsleven moet handelsmissie betalen

19 oktober 2011

Bedrijfsleven moet handelsmissie betalen

De gemeente is bezig met het samenstellen van een stevige handelsdelegatie die komend voorjaar naar China gaat. Doel van de handelsdelegatie is om de economische en zakelijke betrekkingen tussen Tilburg en de Chinese stad Changzou te versterken, maar vooral om samenwerkingscontracten binnen te slepen. Vooral ondernemers vanuit Tilburg en omgeving moeten deel gaan uitmaken van de delegatie. Mogelijk gaan ook de commissaris van de koningin en diverse provinciale bestuurders en vertegenwoordigers van andere gemeenten mee. De SP-fractie in de Tilburgse gemeenteraad wil dat de deelnemende bedrijven de bulk van de kosten voor de handelsmissie voor hun rekening nemen en dat B&W daar duidelijke afspraken over maken met de bedrijven en de andere deelnemers.

SP-fractievoorzitter Veerle Slegers: “Ondernemen is eerst en vooral een eigen verantwoordelijkheid van bedrijven. Bestuurlijke inbreng in internationale handelscontacten opent deuren die anders gesloten blijven, waarmee de kans op succes veel groter wordt. Daar profiteren vooral de bedrijven zelf van. We willen dus van het college weten welke afspraken er worden gemaakt over de kosten van de handelsmissie: Wie doet wat, en wie betaalt wat?”. Slegers wijst op de noodzaak van €50 miljoen gemeentelijke bezuinigingen vanwege kabinetsmaatregelen. “Veel noodzakelijke voorzieningen verdwijnen. Burgers worden voortdurend op hun eigen verantwoordelijkheid gewezen. Het kan niet anders dan dat dit ook geldt voor het bedrijfsleven.”

De gemeente Tilburg heeft het initiatief genomen voor de handelsdelegatie en is nu mogelijke deelnemers aan het benaderen. Volgens de Tilburgse wethouder Erik de Ridder van economische zaken bestaat er belangstelling bij ondernemers in Tilburg en omgeving. De SP onderschrijft dat een sterke lokale economie in het belang van de Tilburgers is omdat die zorgt voor werkgelegenheid, inkomsten voor Tilburgse bedrijven, burgers en overheid en voor een goed vestigingsklimaat. Het is dus goed dat de overheid een rol speelt in het versterken van die lokale economie. De vraag is volgens de SP wel waar de verantwoordelijkheid van het bedrijfsleven eindigt en waar die van de gemeente begint bij een internationale handelsmissie.

Dit zijn de vragen van de SP aan B&W:

1. Wiens idee was het om een handelsdelegatie naar China samen te stellen, die van de gemeente Tilburg, van Tilburgse ondernemers of van andere externe partijen?
2. Kunt u de gemeentelijke inzet voor de samenstelling en organisatie van deze handelsdelegatie kwantificeren? M.a.w.: Hoeveel f.t.e.’s oftewel mensuren kost deze activiteit en hoe lang is deze inzet nodig?
3. Welke afspraken hebt u gemaakt of gaat u maken over de verantwoordelijkheid voor de kosten van samenstelling en organisatie van deze handelsmissie? Oftewel: Wie betaalt wat?
4. Bent u het met de SP-fractie eens dat het bedrijfsleven gaat profiteren van de voorgenomen handelsmissie en dat daarom –zeker in deze tijd van overheidsbezuinigingen- van de deelnemende bedrijven mag worden verwacht dat zij hun eigen verantwoordelijkheid nemen voor de samenstelling van de missie én voor de kosten ervan? Zo niet, waarom niet?
5. Tilburg is de initiatiefnemer van de voorgenomen handelsmissie maar er is ook sprake van deelname van andere gemeentes en ook de provincie. Hebt u afspraken met deze partijen gemaakt over de verdeling van de kosten of gaat u die maken en zo ja, welke?