Huisuitzettingen door huurschuld voorkomen

12 december 2011

Huisuitzettingen door huurschuld voorkomen

De gemeente Arnhem gaat samen met de wooncorporaties en de veiligheidsregio Gelderland-Midden proberen om huisuitzettingen zo veel mogelijk te voorkomen. De gemeente vindt dat nodig, omdat er drastisch bezuinigd moet worden op de opvang van daklozen. ,,Dat kan alleen als we volop inzetten op het voorkomen van dakloosheid'', aldus verantwoordelijk wethouder Henk Kok vorige week woensdag in het tijdschrift Binnenlands Bestuur. De SP-fractie in de gemeenteraad wil dat de gemeente op korte termijn bekijkt of een dergelijke aanpak in Tilburg ook mogelijk en nodig is.

Ontruimingen die nodig zijn wegens aanhoudende overlast gaan gewoon door in Arnhem. Maar wanneer sprake is van huurschuld of andere problemen, gaat een 'trajectmanager' eerst kijken of er hulp kan worden geboden. Afgesproken is dat de woningcorporaties een ontruiming zullen uitstellen, zolang de huurder zich nauwgezet houdt aan afspraken over schuldsanering die worden gemaakt. Ook kan de 'trajectmanager' huurders begeleiden naar andere hulpverleners als dat nodig is. Corporaties geven vanaf 2012 alle informatie over dreigende huisuitzettingen door aan een centraal meldpunt. Ook andere instanties leveren daar relevante informatie. De 'trajectmanager' stelt vervolgens samen met de huurder een stappenplan op, zodat zo snel mogelijk weer huur betaald kan worden.

De SP-fractie wil van het college van B&W weten hoeveel huisuitzettingen wegens huurschuld er in 2010 en tot nu toe in 2011 in Tilburg zijn geweest. Fractievoorzitter Veerle Slegers: “Een huisuitzetting duwt mensen nog verder de ellende in dan ze al zaten. Dat is niet alleen onmenselijk maar kost de samenleving ook extra geld. Daarom willen we dat de burgemeester als voorzitter van de veiligheidsregio hier en de wethouder van Sociale Zaken zo snel mogelijk het plan van de gemeente Arnhem ook in Tilburg gaan uitvoeren.