Zorgen over begroting en vastgoedbezit gemeente

6 januari 2012

Zorgen over begroting en vastgoedbezit gemeente

De provincie heeft een brief aan de gemeenteraad gestuurd om te melden dat de begroting van Tilburg weliswaar structureel in evenwicht is bevonden maar toch aanleiding geeft tot diepgaander onderzoek. De uitslag van dat onderzoek wordt na april verwacht. Promovendus Bert Teuben van IPD Nederland zegt in het economenblad ESB dat gemeenten een ‘stille vastgoedreserve’ hebben van 13 miljard euro die gedeeltelijk als buffer kan dienen tegen toekomstige verliezen. Deze reserve bestaat uit de marktwaarde van het vastgoed in eigendom van gemeenten minus de boekwaarde daarvan: “Waar het bij gemeenten vaak nog aan ontbreekt is dat ze de vastgoedreserve inzichtelijk maken, vanwege het publieke belang.’(…) ‘Meer openheid en een rapportage op basis van marktwaarde, of tenminste op basis van WOZ-waarde, is daarbij nodig’. SP en de Partij voor Tilburg maken zich zorgen over de financiële situatie van de Tilburgse financiën en willen meer informatie over het gemeentelijke vastgoed.

SP en de Partij voor Tilburg willen het volgende weten van het college:
1. Kunt u ons een up-to-date overzicht geven van alle vastgoed die de gemeente Tilburg bezit, inclusief informatie over welk pand leegstaat? Zo niet, waarom niet?
2. Kunt u ons een up-to-date overzicht geven van de staat van onderhoud van het gemeentelijke vastgoed? Zo niet, waarom niet?
3. Wat is het gemeentelijk beleid inzake onderhoud?
4. Wat is het beleid voor antikraak/verhuur/verkoop van dit vastgoed?
5. Is er een wachtlijst voor antikraak/verhuur/verkoop van dit vastgoed?
6. Hoe lang is deze wachtlijst?
7. Wie beheert deze wachtlijst?
8. Wat zijn de criteria om voor antikraak/huur/koop van een gemeentelijk pand in aanmerking te komen?
9. Wat is de huidige waarde van dat vastgoed en voor hoeveel staat het op de balans?
10. Wat was de reden van aankoop van de panden en geldt die reden nog?