Geschiedenis Station Reeshof
Geschiedenis Station Reeshof
Geschiedenis van station Reeshof: enkele puntjes uit een veel te lang verhaal...
•19 november 1990: de gemeente neem een voorbereidingsbesluit voor de Hoge Witsie en spreekt dan al over Station Reeshof als belangrijk onderdeel van de hoofdopzet voor de Reeshof.
•8 april 1991: de gemeente neemt een voorbereidingsbesluit voor het gebied De Kievit, en plant daarbij een station in de Reeshof.
•Mei 1993: het Station Reeshof staat al in de Regiovisie, maar als de SP vraagt om een duidelijk datum waarop het wordt gebouwd zegt het college daar geen idee van te hebben.
•April 1994: de gemeente stelt zich kandidaat voor de Floriade, te houden in de Reeshof: dat is een goede lokatie want daar zal tegen die tijd tenslotte een station staan…
•16 december 1994: gewijzigd voorbereidingsbesluit Dongewijk, waarin de stationslocatie als een gegeven wordt beschouwd.
•Juni 1996: in het Collectief Vervoersplan wordt besloten zo snel mogelijk een exploitatie-opzet voor station Reeshof te maken.
•Maart 1997: Wethouder Horvers (CDA) zegt dat het station Reeshof 'nog steeds onderwerp van onderhandelingen met het Rijk' is.
•13 mei 1997: De SP vraagt voor de zoveelste keer om duidelijkheid over de voortgang van station Reeshof, maar krijgt wederom geen antwoord.
•November 1997, bij de Algemene Beschouwing maakt zelfs mevrouw Aarts, toen nog raadslid, zich zorgen over het tempo van realisering van station Reeshof. Zonder dat wethouder Horvers (CDA) iets zegt over een geplande datum stelt mevrouw Aarts 'dat er voortvarend wordt gewerkt, wat haar tevreden stemt'.
•3 november 1998, wethouder Horvers (CDA) vindt het 'niet verstandig geld te reserveren voor de aanleg van station Reeshof'. Wethouder Van Diessen (VVD) sluit zich daar helemaal bij aan. Een motie van GroenLinks om dat geld tóch te reserveren wordt aanvaard met de stemmen van CDA, VVD en ABT tegen.
•December 1998, raadslid Puls (VVD): 'Het station Reeshof zal de komende tien jaar geen bijdrage leveren aan de ontsluiting van de wijk Reeshof'.
•April 1999: bij vaststelling van het regeerakkoord van het huidige college wordt beloofd dat Station Reeshof wordt gebouwd vóór maart 2002. Wethouder van Gurp: 'Dat is onze eerste prioriteit'. Een SP motie met diezelfde strekking wordt op grond van deze toezegging ingetrokken.
•Mei 1999: bij vaststelling van het bestemmingsplan de Wijk zegt het college: 'Het is de bedoeling dat het station Reeshof ergens in de komende tien jaar wordt gerealiseerd'. Een SP motie die stelt dat het station er voor maart 2002 moet komen wordt door de wethouder toegezegd en kan dus worden ingetrokken.
•Juni 1999, opnieuw onduidelijkheid over de planning van station Reeshof, opnieuw een SP motie die stelt dat de bouw moet beginnen vóór maart 2002, opnieuw een toezegging van wethouder Horvers (CDA) dat dit inderdaad het geval zal zijn.
•Oktober 1999, vaststelling van het MIOP: achter de passage 'aanleg van station Reeshof' wordt toegevoegd 'onder voorbehoud van medewerking van het Rijk'. SP stemt hier als enige tegen.
•2 november 1999, de SP dient een motie in om de gemeenteraad tweemaandelijks op de hoogte te houden van de vorderingen rond de onderhandeling met betrekking tot station Reeshof: iedereen behalve de SP stemt tegen dit voorstel.
•9 oktober 2000: verzoek van de SP om een spoeddebat na berichten over de zoveelste vertraging bij aanleg van station Reeshof wordt door de collegepartijen afgewezen. Effect had het wel: daags na indienen van het verzoek wordt door het stadhuis koortsachtig naar 'Den Haag' gebeld en geschreven.
•31 oktober 2000, de SP stelt voor om het spoor van West door te trekken naar de Reeshof en met het toch al gereserveerde geld te beginnen met de bouw van een voorlopig station. Dit voorstel wordt verworpen door alle partijen behalve AB en de SP.
•9 april 2001, wethouder Aarts kondigt aan dat het station Reeshof in 2003 gereed zal zijn…
•3 september 2001: bij de zelfanalyse GSB zegt wethouder Aarts (CDA) dat 'er geen onduidelijkheid bestaat over de planning van station Reeshof en dat deze zal zijn voltooid in 2003'.
•21 februari 2002, wethouder Aarts in het Brabants Dagblad: in maart beginnen we met een tunnel, die is in juni 2003 klaar en dán beginnen we met de perrons… Anderhalf jaar later dan de laatste belofte en toevalligerwijs net voor de verkiezingen, sterker nog, op dezelfde dag dat er in de Reeshof een verkiezingsavond wordt georganiseerd…
•27 februari 2002, wethouder Aarts onthuld een bord dat de bouw van de tunnel aankondigd, en tevens een SP-bord dat stelt dat het college weer anderhalf jaar achterloopt op het schema. Lees verder...
•1 maart 2002, Aarts: "De eerste trein stopt er op 15 december 2003".
•6 maart 2003, SP fractie eist opheldering over Station Reeshof in raadscommissie Fysiek. Lees verder...
•28 maart 2003, SP stelt schriftelijke vragen nu blijkt dat de Rijkstoezeggingen niet half zo hard zijn als de wethouder steeds beweert. Lees verder...
•2 april 2003, Minister de Boer: 'Toch geld voor station Reeshof'. Lees verder...
•25 september 2003, Provinciale Staten leggen 3 miljoen bij het Station Reeshof, waardoor de eerder wegbezuinigde liften er toch kunnen komen
•11 december 2003, SP dient initiatiefvoorstel in om een retourtje Reeshof - Centraal te beperken tot € 1,- (ipv de € 2,50 die de NS vraagt), en om onderhandelingen met de NS om te komen tot een betere dienstregeling (lees verder)
•13 december 2003, officiële opening station Reeshof (lees verder) en prijsuitreiking tekenwedstrijd "Hoog tijd voor station Reeshof" (lees verder)
•14 december 2003, Station Reeshof gaat al weer dicht wegens verzakking van het perron!
•15 december 2003, Gemeenteraad steunt het SP initiatiefvoorstel voor de Eurotrein en een betere dienstregeling (lees verder)
•20 oktober 2005, Bouw rond het Station Reeshof wordt opnieuw uitgesteld (Brabants Dagblad). (Lees verder)
•18 januari 2006, NS maakt de nieuwe dienstregeling voor 2007 bekend en opnieuw is er níets verbeterd voor station Reeshof, de SP agendeert het punt voor de eerstvolgende vergadering van commissie Fysiek.
•23 januari 2006, de raadscommissie Fysiek besluit níet te willen praten over Station Reeshof...
•11 december 2006, SP stelt voor om treinreizen van Reeshof naar CS gratis te maken (lees verder).
- Zie ook:
- Openbaar vervoer