Heeft ING topman genoeg moed om langs te komen bij Politiek Café Buskruit! op 20 mei a.s.?

19 mei 2015

‘Bonuscultuur’, Ingrid Oonincx en vluchtelingen'

De afgelopen tijd was de ‘bonuscultuur’ bij financiële instellingen weer volop in het nieuws. Eerst het bestuur van ABN-AMRO dat haar bonus in het zicht van de beursgang wilde innen, ondanks de bezuinigingen en ontslagen bij de bank. En onlangs nog ING-bestuursvoorzitter Ralph Hamers, die verklaarde dat hij het van moed vindt getuigen om een verlaging van zijn bonus met 20% te accepteren. Maar zal ING-topman Ralph Hamers ook de moed hebben om langs te komen bij Politiek Café Buskruit!? Vakbondsbestuuder Fred Polhout van FNV Finance en SP-raadslid Francy Van Iersel komen in ieder geval langs om in Politiek Café Buskruit! om te praten over de ‘bonuscultuur’ bij financiële instellingen en of er wel genoeg is voor iedereen.

En hoe verhoudt de moed van Ralph Hamers zich tot de moed van vluchtelingen die op zoek zijn naar in ieder geval bed, bad en brood zolang ze niet veilig terug naar hun land kunnen? Wethouder Mario Jacobs komt het standpunt van de Gemeente Tilburg toelichten over Bed, Bad en brood. Kathy Arnold van ‘We are here’ en de Somalische vluchteling Osman Yoonis lichten dit onderwerp toe vanuit hun kant, zodat we een goed
beeld krijgen van wat er nu internationaal, nationaal en lokaal speelt.

Een bijzondere gast is schrijver Ingrid Oonincx.
Zij is auteur van thrillers Sluipweg, Botsing en Nickname. Zij komt vertellen over haar leven als schrijver en over haar boeken. Ingrid Oonincx is schrijver, communicatieadviseur, moeder en hardloper. In 2009
stuurde ze Nickname in voor een schrijfwedstrijd die ze op overtuigende wijze won. Nickname werd genomineerd voor de Schaduwprijs voor het beste Nederlandstalige thrillerdebuut en de Crimezone Award voor de beste Nederlandstalige thriller. In 2011 verscheen haar tweede boek Botsing een psychologische thriller. Botsing werd zeer goed ontvangen door pers en lezers. Eind 2013 kwam haar derde thriller Sluipweg uit. Ook Sluipweg kreeg lovende recensies. In november 2014 verscheen de verhalenbundel Het Cadeau waaraan Ingrid heeft meegewerkt. Momenteel rondt ze haar vierde thriller af die medio 2015 zal verschijnen.

Er is sfeervolle en warme live-muziek van de talentvolle Kris van Son.  Columnist is oud-stadsdichter Esther Porcelijn. Ze woont tegenwoordig in Rotterdam, maar voor Buskruit! komt ze graag nog een keer langs in Tilburg.

Politiek Café Buskruit! wordt op 20 mei van 20.00 tot 22.00 uur gehouden in Kim’s Kroeg (voorheen
De Plaats), PiuSPlein 61 in Tilburg. Toegang is gratis. Ook u bent van harte welkom! Tips voor de redactie kunt u mailen naar redactie@buskruit.org.