Meepraten over armoede (15 juni in De Spijkerbeemden)

2 juni 2015

Meepraten over armoede (15 juni in De Spijkerbeemden)

Hebt u ideeën over armoedebestrijding? Kent u mensen die te maken hebben met armoedeproblemen of bent u zelf ervaringsdeskundige? Kom dan op maandag 15 juni naar wijkcentrum De Spijkerbeemden aan de Don Sartostraat 4. U kunt dan in gesprek met leden van de raadscommissie Sociale Stijging over het nieuwe Uitvoeringsprogramma Armoede.

De gemeente Tilburg voert al jaren een actief beleid op het gebied van armoedebestrijding. Sinds 2013 vormt het door de raad vastgestelde Beleidskader Armoede 2013-2017 hiervoor de basis. Het beleid is er op gericht om mensen die in armoede verkeren, financieel zoveel mogelijk zelfredzaam te maken zodat zij kunnen meedoen in de samenleving. En bijvoorbeeld net als ieder ander gebruik kunnen maken van sport- en cultuurvoorzieningen. Om dat mogelijk te maken heeft de gemeente de afgelopen periode verschillende activiteiten uitgevoerd.

Nieuw uitvoeringsprogramma

Inmiddels is het tijd voor een nieuw uitvoeringsprogramma van het Beleidskader Armoede, waarin rekening wordt gehouden met actuele ontwikkelingen. Zoals de wens van de raad dat alle Tilburgse kinderen uit arme gezinnen kunnen deelnemen aan binnen- en buitenschoolse activiteiten. Is er voldoende geld om de armoedeproblematiek te lijf te gaan?  Deze en andere aandachtspunten komen aan de orde in het Uitvoeringsprogramma Armoede 2016.

Na de zomer zal het college van Burgemeester & Wethouders dat nieuwe uitvoeringsprogramma presenteren. Maar eerst gaat de raadscommissie Sociale Stijging op 29 juni a.s. over dat programma in discussie. Op die manier kan de raad aan het college alvast zijn opvattingen meegeven. De raadscommissie wil echter ook graag weten wat er in de Tilburgse samenleving aan ervaringen en ideeën zijn op het gebied van armoedebestrijding.

Rondetafelgesprek

Dus gaat de commissie in gesprek met inwoners en met instellingen organisaties. Het gesprek met inwoners is op maandag 15 juni van 10.30 tot 12.30 uur in wijkcentrum De Spijkerbeemden aan de Don Sartostraat 4. Dit rondetafelgesprek is speciaal bedoeld voor individuele inwoners die hun ideeën en ervaringen kwijt willen aan de dan aanwezige leden van de commissie. Het is niet de bedoeling dat er persoonlijke wensen en verzoeken aan de orde komen.

Aanmelden

Wilt u meedoen aan het rondetafelgesprek? Meldt u dan uiterlijk 13 juni per e-mail aan bij de raadsgriffie van de gemeente Tilburg: marjolein.van.pelt@tilburg.nl. Voor meer informatie belt u (013) 542 91 95.