SP kiest voor een ruimhartig armoedebeleid zodat zoveel mogelijk mensen in Tilburg mee kunnen doen!

5 juli 2015

Tilburg heeft een goed en stevig armoedebeleid maar armoede is echter nog steeds aanwezig! De actualisatie discussienota Armoede werd op 29 juni 2015 aan de commissie sociale stijging voorgelegd. Voorafgaand zijn de woordvoerders armoede in gesprek gegaan met ervaringsdeskundigen, organisaties en hulpverleners om te horen wat er in de gemeente Tilburg leeft. Met als doel: welke maatregelen zijn er nodig om armoede in Tilburg te bestrijden. Wat kunnen we doen om alle Tilburgse kinderen deel te laten nemen aan binnen- en buitenschoolse activiteiten?

Stichting Leergeld, Voedselbank, stichting Mens Dier Nood, hebben aangegeven dat er een toenemend beroep gedaan wordt op hun voorzieningen, er extra geld nodig is om hieraan te kunnen voldoen.

“Fráncy van Iersel (SP): “Veel Tilburgers met een minimuminkomen komen elke maand tekort. Hierdoor kunnen kinderen niet op schoolreisje en leven anderen in een isolement. Dat willen we niet in deze stad. Hier moet iedereen mee kunnen doen. Immers armoede is geen schande voor wie arm is, maar voor wie armoede veroorzaakt!”

Gezien de uitkomsten van de minima-effectrapportage 2015, de armoedemonitor 2014 en de vragen die er liggen vanuit de Tilburgers en de organisaties, kreeg de commissie sociale stijging de keuze uit een basisscenario en drie varianten op een plusscenario welke zijn opgenomen in de discussienota actualisatie armoede.De op- en aanmerkingen, wensen en bedenkingen die behoren bij het bespreken van een discussienota worden verwerkt in de nota actualisatie armoede. Deze wordt na de zomer met de commissie sociale stijging opnieuw besproken zodat er een besluit gnomen kan worden over de actualisatie van het uitvoeringsprogramma Armoede.

Waarom de SP kiest voor de plusscenario: scenario C?

Omdat er geld beschikbaar komt voor de verhoging van de individuele inkomenstoeslagen echtparen, verhoging subsidie voor de Tilburgse voedselbank, de Meedoen regeling blijft in tact, er komt subsidie voor Stichting Mens Dier en nood, subsidie voor een voorziening voor betaalbare maaltijden in combinatie met een sociale ontmoeting, verhogen subsidie stichting Leergeld, meerdere pakketten collectieve ziektekostenverzekering minima.

De SP kiest voor solidariteit, zoveel mogelijk mensen ruimte te geven om mee te doen. Het terugdringen van de overerving van armoede door het bieden van kansen aan kinderen en hun ouders.

Fráncy van Iersel, woordvoerster armoede, werkgelegenheid en emancipatie.

SP Raadslid Tilburg