Experimenteerruimte voor geregelde keten wietteelt

14 december 2015

Experimenteerruimte voor geregelde keten wietteelt

Op maandag 14 december 2015 heeft de Tilburgse raad de Motie Actueel Experimenteerruimte voor geregelde keten wietteelt aangenomen. De motie roept het college op om in afstemming met de Provincie Noord Brabant en in ieder geval de 5 grootste steden, te komen tot een aantal voorstellen aan de Minister om te gaan experimenteren voor een geregelde keten wietteelt. Namens de SP Tilburg heeft Fráncy van Iersel de motie mee ingediend. De motie, ingediend door D66, SP, GroenLinks, PvdA, LST, VVD en VT, had sowieso al een meerderheid. Hiermee heeft de Tilburgse raad een duidelijk standpunt gemaakt.

De motie komt voort uit het rapport van de bestuurlijke werkgroep Modernisering Cannabis-beleid. Hierin wordt gesteld dat een ‘geregelde keten’ (waarin de overheid een systeem van regels inricht voor de cannabisproductie, -handel en verkoop), gewenst is.

In het rapport worden alle lokale overheden opgeroepen om actief deel te nemen aan de discussie omtrent de geregelde keten en de ontwikkeling van de cannabiswet. In 2015 zijn zowel vanuit de provincie als vanuit de gemeente signalen van zorg ten aanzien van de opkomst van georganiseerde criminaliteit afgegeven. Op 4 december 2015 heeft de provincie dan ook al een motie goedgekeurd waarin om experimenteerruimte wordt gevraagd.

De Tilburgse gemeenteraad wil hier graag aan meewerken en wil dit in samenwerking met (in ieder geval met de 5 grootste) gemeenten in Noord-Brabant oppakken. Hierbinnen is sprake van voldoende bestuurlijk draagvlak om op zoek te gaan naar nieuwe werkende oplossingen en een goede samenwerkingscultuur. Bovendien is de kans op ruimte voor experimenteren groter indien er vanuit een groot aantal overheidsorganen staan is voor een beperkt aantal experimenten.

De Tilburgse gemeenteraad heeft zich deze middag in ieder geval duidelijk uitgesproken voor het experiment en hiermee slaan we de juiste weg op richting een veiliger cannabis-beleid.