ROOD Tilburg de straat op om flex aan te pakken

10 augustus 2017

ROOD Tilburg de straat op om flex aan te pakken

Foto: SP Tilburg

Op maandag 7 augustus is ROOD Tilburg samen met andere ROOD-leden uit Brabant de stad in gegaan om de jongeren te vragen wat ze van hun werk en contract vinden.

Uit de gesprekken bleek al snel dat een overgroot gedeelte een tijdelijk contract heeft. Voornamelijk jongeren die aan het einde van hun studie zitten, maken zich zorgen om hun toekomst. De onzekerheid van jongeren groeit. Zonder (uitzicht op) een vast contract wordt het moeilijk om een hypotheek te krijgen, de studieschuld af te betalen en überhaupt om financieel op eigen benen te staan.

Foto: SP

Nu is het ook nog zo dat de jongeren in Nederland kampioenen zijn in flexwerk, die als starters op de arbeidsmarkt vaak met flexwerk beginnen. De kans om door te stromen naar een vast contract is de afgelopen jaren alleen maar kleiner geworden.

Naast de baanonzekerheid hebben jongeren dus vaak ook nog een hoge studieschuld en zijn huurprijzen te hoog. "De groei van flexwerk bij bedrijven in Nederland nemen zorgelijke vormen aan. Veel mensen denken dat flexwerk een goede zaak is omdat het leidt tot vaste banen, maar dit is alleen voor een kleine minderheid." vertelt Josephine, contactpersoon van ROOD Tilburg. "Dat moet en kan anders."

Een oplossing is er, wanneer flexwerk duurder wordt dan vaste banen, wordt het voor bedrijven minder aantrekkelijk om zoveel flexcontracten aan te bieden. Daarom zijn we met ROOD Tilburg de straat op gegaan om met jongeren te spreken en zijn we bedrijven binnen gegaan om de medewerkers te spreken. Als we samen staan voor zekerheid, kunnen we dit bereiken. Doe je mee? Meld je hier aan.