Het moet afgelopen zijn met de bezuinigingen in het sociaal domein

5 december 2018

Het moet afgelopen zijn met de bezuinigingen in het sociaal domein

Vorige week maandag 26 nov 2018 stond bij de gemeenteraad het onderwerp Beschermd wonen op de agenda. Alle partijen hebben hier voor gestemd. Alleen wij niet. In de onderstaande stemverklaring heeft onze afdeling laten horen waarom we hier allemaal niet mee hadden moeten instemmen.

"Voorzitter: Onze landelijke overheid lijkt in het sociale domein de afgelopen regeringsperiodes het liefst met zo min mogelijk geld de zaakjes te willen regelen. Privatisering, decentralisering en platte bezuinigingen zijn de middelen. Wij als gemeente signaleren o.a. grote tekorten op jeugdzorg en binnen de WMO. Dit alles ondanks dat onderzoeken steeds vaker laten zien dat tekorten in het sociaal domein heel veel menselijk leed opleveren en op lange termijn veel meer maatschappelijke kosten. Bedragen van 11 miljard extra maatschappelijke kosten komen voorbij. De bezuinigingen kosten dus uiteindelijk veel meer dan ze opleveren. Onze koningin zou zeggen “een beetje dom”. Wij Tilburgers zeggen “hartstikke appetjoek”.De VNG (vereniging voor Nederlandse gemeenten) becijferde dat op het dossier beschermd wonen de totale kosten rond de 1,4 miljard euro mogelijkeen tekort gaan brengen van 50 %. Voor onze gemeente gaat dat danmogelijk een tekort opleveren van rond de 20 miljoen euro. Er is aleen lobby vanuit de VNG naar de overheid die duidelijk maakt dat dit niet kan.Laten we ook zelf politiek druk gaan uitoefenen op onze achterban in Den Haag. Van onze 4 coalitiepartijen zitten er 3 in het landelijk bestuur. Maak daar gebruik van en maak je eigen partijen in Den Haag duidelijk dat de maat vol is. Geen nieuwe plannen zonder goede dekking!!!"

Afgelopen maandag 3 dec 2018 was onze fractie aanwezig bij een overleg tussen bestuurders in Den Bosch met als onderwerp zorg en veiligheid. Daar hoorden we dat ook op het nieuwe dossier “wet verplichte GGZ” weer sprake is van een transitie zonder financiële dekking. Wij begrijpen het niet meer en zullen voor al die mensen die nog afhankelijk zijn van zorgmiddelen uit het sociale domein blijven strijden voor eerlijke kansen.

Woordvoerder:

Foto: SP Tilburg