Het XX SP Partijcongres congres 'SP 100% Sociaal'

24 februari 2014

Het XX SP Partijcongres congres 'SP 100% Sociaal'

Zaterdagochtend was het zover. Om 8.00 uur vertrokken een groepje enthousiaste SP-leden als afvaardiging van de SP-afdeling in Tilburg naar het Partijcongres in Amersfoort.

Het was goed dat we niet in de stiltecoupé zaten, want er werd volop gepraat over de campagne en de acties die we in Tilburg houden in verband met de gemeenteraadsverkiezingen op 19 maart.

In Amersfoort aangekomen was het niet moeilijk de weg te vinden; de vele mensen met rode SP jassen, dassen en tassen liepen voor ons op weg naar de Rijtuigenloods waar de bekende SP vlaggen ons verwelkomden. In de Rijtuigenloods werd de sfeer er goed ingezet door o.a. de muziek van Spic & Span en natuurlijk door het heerlijk kopje koffie.

Er waren zo'n 1000 SP-leden aanwezig in de Rijtuigenloods in Amersfoort. Het congres besprak onder meer het verkiezingsprogramma en de kandidatenlijst ter voorbereiding van de Europese verkiezingen op 22 mei 2014. Daarnaast was er natuurlijk de aftrap van de campagne voor de gemeenteraadsverkiezingen, ondersteund met muziek, filmbeelden en de uitreiking van de Rooie Reus-prijs.

Tussen de verschillende onderdelen van het programma kwam de cabaretier Sjaak Bral ons een hart onder de riem toespreken met de volgende boodschap:

– blijf eigenwijs

– creatief

– anders denken

– volhouden

– creëer kansen

– blijf vragen stellen.

'Met een gesloten mond vang je geen vliegen!'

'Alleen dode vissen zwemmen met de stroom mee!'

Met een toespraak van Emile Roemer werd het congres afgesloten.

“We moeten afrekenen met cynische politiek. Van al die Haagse spelletjes ben ik de afgelopen weken knap misselijk geworden. De SP doet in meer gemeenten dan ooit mee met de verkiezingen. Tweederde van de bevolking kan nu lokaal SP stemmen.” (Tekst en video: www.sp.nl)

Een enerverende dag! Voldaan en vol met inspiratie vertrokken we huiswaarts om weer verder te gaan met de campagne in Tilburg. Gelukkig zaten we wederom niet in de stiltecoupé!

'Geef rode kaart op 19 maart!, wij zijn het 100 procent sociale alternatief'.