h

Boterzachte toezeggingen helemaal beu

8 september 2007

Boterzachte toezeggingen helemaal beu

Het nieuws dat Prorail overweegt niet mee te betalen aan de tunnels die onder het spoor zouden worden aangelegd verbaast ons en tegelijkertijd ook weer niet. "Het is verbazingwekkend dat een groot bedrijf als de gemeente Tilburg met regelmaat niets op papier blijkt te hebben van belangrijke afspraken. De investering van 13 miljoen door Prorail in het tunnelproject zou zijn ‘toegezegd’, maar blijkbaar is dat zo zacht als boter", aldus SP, LST en VVD in een open brief aan het college.

"Tegelijkertijd wordt er in de gemeente wel gerekend op die investering en wordt ook de gemeenteraad verteld dat alles in orde is. Vragen om daarover iets op papier te zetten worden stelselmatig afgedaan als ‘wantrouwend’ en door de wethouder wordt de raad de les gelezen over ‘dat dat zo niet werkt in de echte wereld’. Maar in die echte wereld kan een partij als Prorail in een vloek en een zucht haar vermeende toezeggingen terugdraaien waarbij de gemeente met de brokken zit.

Wij hebben daar onze buik helemaal van vol.

Dat het ons aan een kant niet zo verbaasd is misschien nog wel het ergste. Het is bepaald niet de eerste keer dat toezeggingen die door het college (en met name wethouder Aarts) worden voorgesteld als ‘hard genoeg’ niet nagekomen worden, zonder dat de gemeente een poot heeft om op te staan. Wij herinneren ons binnen ditzelfde thema het gedoe rond de bouw van het station Reeshof, de dienstregeling van de NS en de onzekerheden voor het personeel van de NS werkplaats na verhuizing naar Loven. Ook de investeringsverplichting van Prorail op dat nieuwe terrein is onbeschreven, kwestie van vertrouwen. Het loskomen van rijksgeld voor de Spoorzone blijkt achteraf meer geluk dan wijsheid, want lange tijd werd hier gerekend met ‘toegezegd geld’ zonder dat daar ook maar op enige manier iets van was vastgelegd. Ook op andere terreinen zijn tal van voorbeelden te noemen waarbij het college heeft verzuimd vermeende toezeggingen hard te krijgen.

Wij willen van het college dan ook opening van zaken. Ten eerste vragen wij om inzage in alle contracten en overeenkomsten of intentieverklaringen tussen de gemeente en Prorail (of enig ander NS-bedrijf) met betrekking tot de Spoorzone en verplaatsing van de Werkplaats. Verder willen wij in het vervolg bij grote projecten die deels afhankelijk zijn van medewerking (financieel of anderszins) van derden alles kunnen inzien wat daarover op papier is gezet, en willen wij van het college steeds zwart op wit hoe een eventuele mondelinge toezegging tot stand is gekomen en een uitleg (ook op papier) over waarom dat voldoende zou zijn.

Als het college niet genegen is dit toe te zeggen (en vast te leggen…) kunnen wij niet anders dan zelf bij elk groot project om die papieren vragen, zonodig met een beroep op de wet openbaarheid bestuur."

Namens de SP, Johan van den Hout
Namens de LST, Hans Smolders
Namens de VVD, Joost Moller

U bent hier