#MeerMarok – Fráncy van Iersel (SP)

11 juli 2014

#MeerMarok – Fráncy van Iersel (SP)

Fráncy van Iersel (SP): Vrijheid en gelijkheid zijn de waarden die ‘Wij, burgers van Nederland’ het vaakst noemen als er een aanhef voor de grondwet verzonnen moet worden.

‘Wij, de burgers van Nederland, zijn verantwoordelijk voor onze rijk geschakeerde samenleving, die gebaseerd is op de beginselen van vrijheid, gelijkheid, verdraagzaamheid, rechtvaardigheid, solidariteit en duurzaamheid. Ons land is een open, democratische en pluriforme rechtsstaat, en maakt deel uit van een sterk en bezield Europa.’ (Wouter Beekman.)

De lijst genoemde Nederlandse waarden op alfabetische volgorde is als volgt: asielrecht, bestaanszekerheid, beleefdheid, burgerschap, democratie, driekleur, eenheid, eerlijkheid, eerlijk delen, eigen verantwoordelijkheid, gastvrijheid, gelijkheid, geloof, geluk, gezondheid(zorg), gezond verstand, gemeenschapszin, hoop, mensenrechten, monarchie, natuur- en dierenbescherming, nuchterheid, onverschrokkenheid, openheid, ontplooiing, onderwijs, passie, respect , rechtsstaat, rechtvaardigheid, scheiding kerk en staat, solidariteit, tolerantie, vrede, vrijheid, veiligheid, vechten tegen water, verdraagzaamheid, waardigheid, welvaart, wellevendheid, zelfbeschikking. (NRC, Folkert Jensma).

Heel de mens, kernvisie SP.

Menselijke waardigheid. Tot de menselijke waardigheid rekenen we het respect van de ene mens voor de andere mens, het recht om in vrijheid mee te beslissen over de inrichting van de samenleving, bestaanszekerheid voor iedereen, en een eerlijke kans voor ieder mens om in vrijheid te midden van anderen en met respect voor alles wat leeft zijn persoonlijke geluk na te streven. Daarbij is ieder mens uiteindelijk zelf verantwoordelijk voor zijn eigen denken en doen.

Gelijkwaardigheid.

Een beschaafde samenleving vereist de fundamentele erkenning dat alle mensen gelijkwaardig zijn. De een is nooit méér dan de ander. Willen we iedereen op deze manier bejegenen dan vereist dat de aanwezigheid van brede tolerantie in de hele samenleving en de afwezigheid van elke vorm van discriminatie en achterstelling.

Solidariteit.

Als we stellen dat iedereen gelijkwaardig is, zeggen we
tevens dat de mensen niet gelijk zijn. De mogelijkheden van de een zijn immers altijd anders dan die van een ander. Daarom moeten we voortdurend de solidariteit tussen mensen organiseren, zodat we waar nodig elkaar helpen en voor elkaar zorgen en ieder mens daadwerkelijk een eerlijke kans geven bij het streven naar een gelukkig leven. Solidariteit is ook een kwestie van moraal. Zelden hoor ik leiders spreken over het belang van georganiseerde solidariteit als een middel
om de saamhorigheid in de samenleving te bevorderen of om recht te doen aan een maatschappelijke behoefte aan naastenliefde. Hier ligt wellicht een mooie taak, om te blijven uitdragen dat solidariteit ook een kwestie
is van moraal.

Bron: Tilburgers.nl

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.