Fatma moet blijven!

7 maart 2007

Fatma moet blijven!

"Fatma moet blijven!" klonk het vanochtend in de Tilburgse Generaal Crerarstraat uit de kelen van schoolkinderen. De moeder van hun klasgenootjes dreigt door de IND te worden uitgezet naar Algerije, de vader en twee dochters mogen in Nederland blijven. SP raadslid Veerle Slegers organiseerde met buurtbewoners een actie voor een verblijfsvergunning voor Fatma Smain: "Een gezin zo uit elkaar trekken is volstrekt onacceptabel".

Uit handen van Farouk, Fatma's echtgenoot die uit Irak vluchtte en wél een verblijfsvergunning heeft gekregen, ontving wethouder Gon Mevis (GroenLinks) een boekje en petitie. Mevis: "Het college heeft hierin niet zo veel te zeggen, maar we zullen ons best doen. Misschien dat een brief aan de minister helpt. Wij vinden ook dat Fatma zou moeten kunnen blijven, een gezin hoort niet uit elkaar gehaald te worden". Naast buurtbewoners waren ook klasgenootjes van Fatma's dochters in de stromende regen uitgelopen om hun eisen kracht bij te zetten.

Veerle Slegers: "In het verleden heeft het gezin uit angst dat Fatma naar Algerije zou worden teruggestuurd verzuimd de juiste procedures te volgen om een verblijfsvergunning te krijgen. Daarnaast heeft haar man wegens ziekte een te laag inkomen om Fatma volgens de Nederlandse norm te kunnen onderhouden (hij zou 120% van het minimumloon moeten verdienen). Dus moet Fatma weg, terug naar Algerije waar haar met zekerheid de dood door eerwraak wacht. De IND heeft daar tot nu toe geen boodschap aan. We sturen een vrouw regelrecht de dood in, ik kan niet begrijpen dat zoiets anno 2007 in Nederland nog kan gebeuren".

Reageer op dit bericht
Weblog 'Magmamablijven'