Busstation en Transferium dringend bespreken

25 januari 2008

Busstation en Transferium dringend bespreken

Vandaag kondigde het college - via de krant - twee belangrijke beleidswijzigingen aan: geen fietsenverhuur bij het transferium en geen busstation aan de noordkant van het station. SP raadlid Paul Huijgen agendeert het vandaag voor de raadscommissie: "Het college doet maar raak alsof de raad niks meer te zeggen heeft. Dit zijn belangrijke punten, die moeten we bespreken voordat het college naar buiten toe doet alsof dat allemaal al rond is!".

Na veel touwtrekken is het college akkoord gegaan met een proef-transferium aan de kruising Ringbaan Oost - Rinbaan Zuid. Huijgen: "Dat wordt allemaal al veel kleiner dan wij eigenlijk wilden, maar nu dreigt wethouder Aarts (CDA) de zaak nog verder uit te kleden. De fiestenverhuur was een wezenlijk onderdeel. Forensen konden daar hun auto parkeren en vervolgens met een fiets naar hun werkplek in de stad. Als dat ook al verdwijnt blijft er van het expiriment weinig over. En ik vrees dat dat ook precies de boze opzet is. Aarts is een gekend tegenstander van het transferium". In november 2006 nam de raad een motie aan die opriep tot een proef met een transferium. In december liet het college weten die motie niet uit te voeren, maar werd Aarts door de raad alsnog gedwongen gewoon te luisteren.

Ook de bouw van een nieuw busstation op de plek waar het nu ook al ligt is voor Paul Huijgen geen beslissing die het college zomaar op een achternamiddag kan nemen. "We hebben 't hier wel over een nieuwe inrichting van de Cityring, de Noordlaan en de Spoorzone, dat kun je niet zomaar even regelen zonder dat de raad daarover gesproken heeft. Het is nogal een gevoelig onderwerp en van groot belang voor heel veel mensen. Blijkbaar zijn er nu ineens weer nieuwe cijfers bij het college bekend over de verkeerscirculatie op de Cityring. Die willen we dan eerst wel eens zien, want de ervaring daarmee leert toch vooral dat die cijfers worden aangepast aan de wensen van het college en te pas en te onpas gebruikt en misbruikt worden", aldus Huijgen.

Beide onderwerpen zijn door de SP fractie inmiddels op de agenda gezet van de volgende raadscommissie Fysiek (11 februari).