SP over het Midi Theater

15 mei 2008

SP over het Midi Theater

Het vorige college viel over het Midi Theater, en nu gaat alles toch gewoon door... Althans, als je de krant moet geloven. Maar dat is absoluut niet het geval. Omdat het onderwerp veel vragen oproept,en terecht natuurlijk, willen we uitleggen hoe de SP hier in staat. Want als we ergens een hekel aan hebben dan is het wel draaikonterij!

Het eerste voorstel van het vorige college heeft de SP afgewezen om een drietal redenen: het bedrijfsplan rammelde aan alle kanten, er was geen cent aan externe financiering en van de vage toezeggingen over samenwerking stond niks op papier. Dat was volgens ons veel te mager om zoveel geld voor te riskeren.

Nog tijdens de coalitieonderhandelingen eind april is druk overleg gevoerd met het bedrijf DZDZ die de exploitatie van het Midi Theater zou gaan doen (het bedrijf waar ook ‘Adje’ werkt). En het plan dat er nu ligt is volgens ons een heel stuk beter: er komt 2,5 tot 3 miljoen euro externe financiering, de exploitanten gaan zelf ook investeren in het theater, de vage toezeggingen worden omgezet in harde contracten en tenslotte: als DZDZ het na twee jaar nog niet rond krijgt gaat de stekker er uit.

Dus het verhaal van “7,5 miljoen voor Adje” is al lang niet meer waar. 2,5 miljoen daarvan zat in de aankoop van de Midi, waar iedereen in de gemeenteraad het mee eens was, wij ook. Van de 5 miljoen verbouwingskosten wordt nu meer dan de helft door anderen betaald. En als ’t niet lukt, dan is dat jammer voor DZDZ, niet voor de gemeente. Het huidige plan zorgt voor een minimaal financieel risico voor de gemeente en voldoet daarmee aan de voorwaarden die de SP al in december stelde aan de exploitatie van het theater. Geen draaikonterij dus, integendeel, maar vasthouden aan de eisen en daarover zo lang als nodig opnieuw onderhandelen met DZDZ, dat heeft een prima resultaat opgeleverd. Anders zou de ledenvergadering van de SP (en trouwens ook de VVD) nooit akkoord zijn gegaan met het nieuwe voorstel als voorwaarde voor een nieuw college.

Zeker weten, als het vorige college het Midi plan had uitgewerkt zoals het nu is zou het nooit gevallen zijn.

Midi Theater