Positie burgemeester ter discussie

29 juli 2009

Positie burgemeester ter discussie

Dinsdag 14 en woensdag 15 juli vonden de openbare verhoren over de gang van zaken rondom het Midi-theater plaats door de raadsenquêtecommissie. Omdat de Midi-verhoren onderdeel uitmaken van een breder onderzoek waarover pas in oktober een definitief rapport komt, wil de SP-raadsfractie niet teveel vooruitlopen op de uitkomsten. Fractievoorzitter Veerle Slegers: “Maar wie de verhoren heeft beluisterd, zal begrijpen dat we niet anders kunnen dan ons in elk geval alvast beraden op de positie van burgemeester Vreeman.”
Midi-verhoren

Slegers doelt op Vreeman’s uitspraken over de keuze die hij en wethouder Backx op meerdere momenten maakten om de raad niet in te lichten over budgetoverschrijdingen en andere problemen rondom het Midi-plan. Verder komt de SP tot de conclusie dat wethouder Backx in februari -toen de overschrijdingen zo hoog opliepen dat Backx op advies van interim-gemeentesecretaris Wilke niet anders kon dan openheid van zaken te geven- niet voor niks onder druk is gezet om op te stappen.
Erg opvallend vindt de SP-voorvrouw het beeld over de gang van zaken dat woensdag naar buiten is gebracht door Vreeman en Backx. Dat wijkt volgens haar erg af van dat van de SP-fractie: “Het herhaalde gebruik van de termen “wij” en “het college” door Vreeman en Backs impliceerde dat het hele college al vroeg door hen was ingelicht over de overschrijdingen en andere problemen. Niets is minder waar! Zowel SP-wethouders Johan van den Hout en Paul Huijgen als hun collega’s van de VVD en GroenLinks wisten tot februari van niks. Netzomin als de voltallige raad. Niet alleen die raad maar ook het grootste deel van het college is dus een oor aangenaaid”, aldus Slegers.