SP steunt studentenacties tegen bezuiniging hoger onderwijs

2 februari 2010

SP steunt studentenacties tegen bezuiniging hoger onderwijs

Het hoger onderwijs heeft een historisch dieptepunt bereikt. In plaats van broodnodige investeringen, staan er bezuinigingen van 20% op de agenda van de regering.

20% bezuinigen houdt in: nog minder studieruimtes, nog vollere collegezalen, nog minder contacturen en nog minder begeleiding. Dit terwijl studenten ook nog eens meer moeten betalen. Het collegegeld gaat opnieuw stevig omhoog en er bestaat een grote kans dat de studiefinanciering wordt afgeschaft.

Studenten bezetten universiteit Utrecht

PvdA, D66 en VVD zijn openlijk voor afschaffing. Het CDA twijfelt en zelfs voor GroenLinks is afschaffing van het huidige stelsel bespreekbaar. Door de dreigende afschaffing van de basisbeurs wordt het hoger onderwijs voor grote groepen onbereikbaar.

De studentenacties van deze week moeten duidelijk maken dat de kwaliteit en de toegankelijkheid van het hoger onderwijs in gevaar zijn en dat een ommekeer nu noodzakelijk is.

De SP en de jongeren van ROOD ondersteunen de studentenacties in Utrecht, Nijmegen, Wageningen, Amsterdam en Rotterdam. Als studenten van de UvT in actie willen komen, zal de Tilburgse SP hen met raad en daad steunen! We zijn hier te vinden: tilburg@sp.nl of www.tilburg.sp.nl.

Gelukkig is de SP niet de enige die de studenten steunt. Inmiddels hebben ook de LSVb en Abvakabo FNV hun steun uitgesproken. Hiermee trekken de bond van studenten en de vakbond van docenten en overig personeel samen op. Omdat de bezuinigingen niet alleen studenten maar ook het personeel zullen raken, vindt de SP dit een goede ontwikkeling: samen sta je sterk.

Teken de petitie hier: https://sp.nl/hogeronderwijs/#petitie.