'Neiging van PvdA om naar rechts te kijken heeft ons genekt'

21 maart 2010

'Neiging van PvdA om naar rechts te kijken heeft ons genekt'

In verkiezingen en politiek is volgens demissionair wethouder Johan van den Hout (Verkeer en beheer, wegenonderhoud en wijkbeheer) niets zeker, zo relativeerde hij de politieke werkelijkheid dat de PvdA zonder de SP, maar wel met VVD, D66, CDA en GroenLinks een nieuw college wil gaan vormen in Tilburg: “Helaas heeft de PvdA veelal de neiging samenwerking over rechts te zoeken, en dat zijn wij zeker niet”. Het was een van de belangrijkste uitkomsten van een vraaggesprek met SP-senator Tiny Kox tijdens het politiek café Buskruit in De Harmonie in Tilburg.

Johan van den Hout

Van den Hout blikte tijdens het politiek café Buskruit terug op de verkiezingsuitslag en de politieke gevolgen die daaruit aan het voortvloeien zijn. “Helaas hebben we moeten constateren dat we van vijf naar vier zetels zijn gegaan, terwijl het er juist veel meer hadden moeten worden.” De belangrijkste redenen hiervoor zijn volgens de Tilburgse SP-fractieleider dat de SP last heeft gehad van het landelijke politieke beeld en heeft moeten concurreren met nieuwe partijen als Trots op Tilburg en de TVP. Ook heeft de PvdA tegelijkertijd een 'uitermate felle en lange campagne' gevoerd, waartegen het volgens de politicus moeilijk opboksen was. “Het imago dat de PvdA landelijk heeft hebben ze in Tilburg goed kunnen omzeilen door de campagne heel persoonlijk toe te spitsen op stem Jan. De sociaal-democraat Jan Hamming is immers een bekend politiek gezicht in Tilburg, omdat hij al zo lang meeloopt. En hij heeft als sportwethouder de laatste jaren veel cadeautjes uitgedeeld en daardoor kunnen cashen.”

Coalitiebesprekingen
De gevolgen van het onverwacht slechtere resultaat lijken zich nu te vertalen in een bijrol van de SP bij de coalitie-onderhandelingen in Tilburg. Dit steekt Van dan Hout omdat hij en Hamming in een gesprek voor de verkiezingen nog hadden aangegeven in te zetten op een voortzetting van het bestaande college, mits de uitslag dat toe zou laten. Echter zelfs met een lichte winst voor dat college blijkt de politieke stabiliteit volgens de PvdA nu beter gebaat bij een groter en vooral ander samenwerkingsverband. “Het is gegeven dat de PvdA de natuurlijke neiging heeft naar rechts te kijken, zodat ze in een college links ogen. Of dat echter wijs is, is nog maar de vraag, daar de partijen bij thema's als lastenverzwaring en armoedebeleid mijlenver uit elkaar liggen.”

Ook het gegeven dat de SP een belangrijke rol heeft gespeeld bij het wegsturen van PvdA wethouder Backx en PvdA burgemeester Vreeman maakt van de partij geen beminde schone. “We zijn onwrikbaar wanneer de transparantie van het gemeentebestuur in het geding komt. Slechte bestuurders moeten gewoon weg. Verkiezingen zijn helaas alleen een manier om een nieuw bestuur te kiezen, maar niet om slecht gedrag af te leren."

Wijsheid
Nu Tilburg afstevent op een nieuwe coalitie rijst de vraag of het wel zo wijs was voor de SP om deel te nemen aan het college in 2008, daar het weinig politiek gewin heeft opgeleverd. “Zo kijk ik er niet op terug, omdat het niet het doel van de SP is om oppositie te voeren. We hebben de afgelopen jaren concreet ons sociale geluid kunnen laten horen, ondanks het gegeven dat de begroting voor de afgelopen jaren al was vastgelegd”. Van den Hout doelt hiermee concreet op drie zaken. Allereerst het nieuwe werklozenbeleid van Tilburg, waarbij mensen zonder een baan niet meer naar een commercieel bureau gestuurd worden om kartonnen doosjes te vouwen, maar echt bemiddeld worden naar een nieuwe baan. Daarnaast heeft de partij het voor elkaar gekregen dat inspraak van burgers op belangrijke zaken als herinrichting van wijken ook echt vorm heeft gekregen en dat het stadhuis daarbij meer een rol op de achtergrond is gaan spelen. Als laatste is het wegennetwerk en de manier waarop het onderhoud wordt aangepakt op last van de SP aangepakt. Tot voor kort wist niemand hoeveel geld daar in omging en welk resultaat dat vervolgens resulteerde. Nu kunnen de Tilburgse Raad en Tilburgers het niveau van het wegennet en de prijs ervan bepalen.