TSN en T-zorg willen salarisaanbod thuiszorgmedewerkers Thebe niet verhogen

19 januari 2015

TSN en T-zorg willen salarisaanbod thuiszorgmedewerkers Thebe niet verhogen

De SP in Tilburg heeft maandag 19 januari op het Pieter Vreedeplein samen met andere afdelingen uit de regio actie gevoerd samen meer dan 100 thuiszorgmedewerkers van Thebe. Die zijn sinds half december hun baan niet meer zeker, omdat Thebe toen failliet is verklaard door de rechter. Vandaag stonden ze niet alleen figuurlijk, maar ook letterlijk op straat om duidelijkheid, goede arbeidsvoorwaarden en een fatsoenlijk salaris te eisen.

Al 2 jaar verkeren de thuiszorgmedewerkers van Thebe in grote onzekerheid. Steeds is onduidelijk of zij hun baan kunnen blijven behouden, en voor welk salaris. Inmiddels is Thebe failliet verklaart, en staan ze nu letterlijk op straat. Er zijn inmiddels bedrijven die zich hebben gemeld om de thuiszorgmedewerkers over te nemen. SP Tilburg raadslid Nicolle van Hoof hierover: “Dat klinkt positief, maar de thuiszorgmedewerkers moeten wel voor minder geld gaan werken. En ze leveren rechten, zoals een vast contract, in.”

TSN en T-zorg waren aanwezig om in gesprek te gaan met hulpen, maar bleven vasthouden aan hun aanbod en gaven geen ruimte om over het salaris te onderhandelen. Veelbesproken was ook de ‘kwaliteitstoets’, waarbij de hulpen met 14 vragen een basisopleiding thuiszorgmedewerker kunnen behalen, deze werd door vele hulpen vernederend genoemd. Thuiszorgmedewerker Wilma van Wezel: “Moet ik
na 47 jaar werkervaring gaan bewijzen dat ik dit werk kán? Dat is toch belachelijk!” Toen vakbondsman John van Mullem van FNV aanbood namens de thuiszorgmedewerkers in gesprek te gaan met de aanbieders, werd dit helaas afgeslagen door TSN en T-zorg. De FNV en de SP gaan weer in overleg om te bekijken hoe de thuiszorgmedewerkers alsnog verder geholpen kunnen worden.

Behalve de thuiszorgmedewerkers bijstaan in hun eisen voor behoud van salaris en rechten, heeft de SP ook omstanders en voorbijgangers gevraagd om
hun steun te betuigen via een petitie. Daar is al flink gebruik van gemaakt. “Hoe meer mensen deze petitie tekenen, hoe luider het signaal wordt wat we afgeven: Dit pikken we niet!” aldus van Hoof.

Teken de petitie ook op: