30 oktober 2017

De verkiezingen komen eraan, over een maand gaan de leden het conceptverkiezingsprogramma en kandidatenlijst definitief vaststellen. Een mooi moment om even terug- en vooruit te kijken.

Fractievoorzitter Fráncy van Iersel aan het woord: "We kunnen tevreden en met trots terugkijken op de afgelopen periode. We hebben vier jaar lang keihard gewerkt en dat heeft zijn vruchten afgeworpen. Tilburg is een stuk socialer geworden dankzij de SP. Natuurlijk is er nog genoeg te doen en zullen we blijven strijden voor een nóg socialer Tilburg, maar we mogen af en toe best een beetje trots zijn op wat we bereikt hebben." Waar is Fráncy dan het meest trots op? "Dankzij de SP is onder andere de huishoudelijke hulp behouden in Tilburg, ondanks de fikse Haagse bezuinigingen. De collectieve zorgverzekering voor minima is fors uitgebreid zodat iedereen in Tilburg op een betaalbare manier verzekerd kan zijn. Daarnaast is er in de afgelopen periode veel geïnvesteerd in het groen in het buitengebied van Tilburg, is luchtkwaliteit en klimaatadaptatie nu een prioriteit in Tilburg , en is dankzij de SP sport betaalbaar en toegankelijk gebleven voor alle Tilburgers. Als laatste zou ik graag het recente schuldenoffensief (https://tilburg.sp.nl/nieuws/2017/10/sp-tilburg-trots-op-schuldenoffensief) willen noemen. Mensen in de schulden worden geholpen en er wordt voorkomen dat mensen in de schulden geraken. Dat zijn allemaal dingen waarin we heel wezenlijk het verschil maken in de stad."

Fráncy maakte afgelopen maand bekend dat ze niet meer terugkeert in de Tilburgse gemeenteraad (https://tilburg.sp.nl/nieuws/2017/10/francy-van-iersel-verlaat-tilburgse-gemeenteraad-na-deze-periode).  "We hebben de laatste jaren Tilburg een stuk socialer gemaakt en de SP zal dit de komende jaren vol energie blijven doen. Voor mij wordt het tijd om afscheid te nemen. De kandidatenlijst met veel nieuw talent geeft mij het vertrouwen dat ik met een gerust hart kan vertrekken."

De kandidatenlijst en het programma worden op 23 november definitief door de leden vastgesteld. Kandidaat-lijsttrekker Helma Oostelbos: "Deze lijst is een mooie mix van ervaring en vernieuwing. Het is een enthousiast team wat maakt dat ik veel vertrouwen en zin heb in de komende campagne. Dit conceptprogramma is een mooie basis om verder te werken aan een socialer Tilburg. Ik ga hier graag het gesprek over aan met onze leden." En hoe kijkt Helma naar de komende periode? "We willen graag op dezelfde voet verder. Actie en besturen gaan prima samen. We zijn in de afgelopen periode een betrouwbare partner geweest en willen dit sociale beleid graag voortzetten. Met een prachtige campagne op komst weet ik zeker dat de Tilburger ons hierin gaat steunen".