Raadsvergadering 27 januari

29 januari 2014

Raadsvergadering 27 januari

Tijdens een raadsvergadering neemt de gemeenteraad beslissingen over voorstellen, die de burgemeester en wethouders doen. Natuurlijk zijn er voorstellen, waarover weinig discussie is en voorstellen waar veel discussie is. In de raad en/of de stad en dorpen. De fractie vertelt hieronder waarom ze voor of tegen een voorstel hebben gestemd waarover veel discussie is geweest. Zogenaamde grote onderwerpen.

Als eerste grote onderwerp kwam het bestemmingsplan “Den Bogerd” aan bod. Diverse partijen hadden wijzigingen (moties en amendementen) voor dit plan, dus moest daar eerst over gestemd worden. Over 1 wijziging “staakte” de stemmen. Dat betekent dat er net zo veel voorstemmers zijn als tegenstemmers. Hierdoor moet er later nogmaals gestemd worden over de wijziging en over het plan “Den Bogerd”. Dus de mensen uit Udenhout, die in grote getale aanwezig waren, moeten nog langer wachten op een beslissing van de raad wachten. Maar ze doen dit in de wetenschap dat de SP tegen dit plan is. Want de SP was en is tegen dit plan. Omdat er te veel en te dure huizen komen in dit plan, er een natuurgebied verdwijnt en dat er andere plekken zijn om te bouwen.

Het regionaal plan voor de Jeugdzorg was het tweede grote onderwerp waarover gesproken werd. De SP had hiervoor ook diverse wijzigingen ingediend om het voorgestelde plan beter te maken. Veel van deze wijzigingen werden ondersteund door diverse andere partijen en zijn dus aangenomen. Een voorstel tot wijziging van de SP heeft het helaas niet gered. Om een fonds in te stellen, zodat we de jeugdzorg voor alle jongeren kunnen garanderen. Ondanks dat dit voorstel het niet heeft gehaald, heeft de SP toch ingestemd met het plan. Want het plan is nog beter geworden door de wijzigingen, die de SP heeft kunnen aanbrengen en omdat we ook op andere momenten het fonds in gaan stellen als gemeente.

Als laatste groot onderwerp stond op de agenda het voorstel om meer gokhallen toe te staan in Tilburg. De SP is hierin altijd heel duidelijk geweest. Sterker nog: we vinden het drie keer niks. 1. Met een gokhal en losse gokautomaten in bijna alle Tilburgse kroegen, is er genoeg gelegenheid voor de liefhebbers. 2. Met meer gokhallen wordt  Tilburg voor toeristen echt niet aantrekkelijker. We gaan alleen maar meer lijken op andere steden in plaats van dat we iets eigens bieden.. 3. De maatregelen om gokverslaving tegen te gaan, zijn in de plannen van het college zwaar onder de maat. Wij vinden dit onverantwoord. Dus al en met al was het voor de SP fractie niet moeilijk om tegen dit voorstel te stemmen.

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.