23 SP voorstellen aangenomen in begrotingsdebat

8 november 2006

23 SP voorstellen aangenomen in begrotingsdebat

Veel van de voorstellen die de SP maandag indiende bij de begrotingsbehandeling werden door de raad aangenomen of door het college overgenomen. In totaal 23 stuks, waarvan sommigen samen met andere partijen ingediend.

Zo moet het college nu aan de slag om windmolens in Tilburg te bouwen, een punt waar de coalitiepartijen tijdens de college-onderhandelingen niet konden uitkomen. Ook wordt – eindelijk – vaart gemaakt met de SP initiatiefvoorstellen over de Piushaven, kinderparticipatie en het station Reeshof en werd het college opgedragen een transferium aan te leggen.

Zeker van belang is het 24-uurs vangnet voor mantelzorgers dat nu op voorstel van de SP wordt ingesteld. Tijdens het debat liet zorg-wethouder Aarts weten daar niet aan te willen beginnen, maar de raad dwong haar met een krappe meerderheid alsnog dit voorstel uit te voeren. Als op 1 januari 2007 de zogenaamde WMO van kracht wordt zal een groot beroep gedaan worden op vrijwillige mantelzorgers. Die kunnen nu een beroep doen op het vangnet als zij de zorg niet meer aankunnen. Voor mensen die wonen in een zorginstelling zal de gemeente op voorstel van SP’er Bart van de Camp een speciaal pasje introduceren waarmee zij makkelijker samen met de deeltaxi mee kunnen.

Het college kreeg – tegen haar zin - van de raad de opdracht om het SP voorstel uit te voeren om voortaan ‘ook in villawijken te zoeken naar ruimte om sociale huisvesting te bouwen’. Fietsenstallingen worden vanaf volgende maand gratis, de gemeente legt een transferium aan met pendelbussen en leenfietsen naar het centrum en er komt extra geld voor jongerenwerk en vrouwenhulpverlening. Een overzicht van alle voorstellen is hier te lezen.