CDA en PvdA willen Midi-les niet leren

26 februari 2010

CDA en PvdA willen Midi-les niet leren

De raad heeft vorig jaar bij het debat over het Midirapport afgesproken om nog deze raadsperiode lessen te trekken uit het rapport van de raadsenquêtecommissie die het Midi-dossier onderzocht . CDA en PvdA, de twee partijen die verantwoordelijk zijn voor het Midi-debâcle, weigerden afgelopen maandag die afspraak na te komen. Daarmee verdween ook het SP-voorstel voor een Checklist Grote Projecten (dat het de raad mogelijk moet maken om het college strakker te controleren op de uitvoering van grote projecten in Tilburg) voorlopig van tafel.

CDA en PvdA tonen zich hier wederom politiek en bestuurlijk onbetrouwbaar. Uit angst om ter verantwoording te worden geroepen voor hun fouten, negeren ze hun politieke én morele plicht om verantwoording af te leggen aan de Tilburgse bevolking . En aan de ambtenaren op het stadhuis die ondanks hun uitgesproken twijfels heel loyaal de Midiplannen hebben uitgevoerd. Plannen die begonnen bij het CDA en die vervolgens werden overgenomen door de PvdA. De ambtenaren zijn daarbij enorm gemangeld door de CDA- en PvdA-bestuursambities. Ook zij wachten tot nu toe tevergeefs op genoegdoening. En op erkenning van de moeilijke positie waarin ze hebben gezeten.

Budgetoverschrijdingen en andere lang verzwegen fouten. Het opstappen van een CDA-wethouder. Het omvallen van het CDA-PvdA-GL-college twee jaar geleden. Een tot opstappen gedwongen PvdA-wethouder én PvdA- burgemeester. Al het Midi- moddergooien . En landelijk het zoveelste gesneuvelde kabinet Balkenende waarin CDA en PvdA elkaar de zwarte piet toeschuiven. Het is niet verwonderlijk dat veel  Tilburgers behoorlijk het vertrouwen hebben verloren in de politiek .

Tilburg verdient een raad en politieke partijen die laten zien te willen leren van hun fouten. De SP vindt het wantrouwen van mensen jegens de politiek een bedreiging voor de lokale democratie: Als steeds minder Tilburgers gaan stemmen, krijgen juist weer bestuurders als die van CDA en PvdA de kans om door te gaan met hun “oude politiek” van te grote en dus onhaalbare ambities. Met als gevolg weer voortdurend onder het tapijt gemoffelde miskleunen.

De Tilburgse bevolking die je moet vertegenwoordigen zo weinig serieus nemen en je eigen politieke belangen voor dat van hen te laten gaan: Het is politiek en moreel verwerpelijk. Het getuigt van ouderwetse politiek door regenten die over de hoofden van mensen heen regeren.

Daar wilde de SP vanaf, reden waarom we vorig jaar de PvdA-wethouder en burgemeester Vreeman hebben gedwongen te vertrekken. We hoopten dat CDA en PvdA hun lesje zouden hebben geleerd. Maar nee, afgelopen maandag bleek van niet. Laten we hopen dat ze die les op 3 maart alsnog leren.