Groen, duurzaam en dus gezond

2 april 2015

Groen, duurzaam en dus gezond

De SP Tilburg vindt het belangrijk dat er voldoende groen in de stad is. Vooral in de binnenstad en in de oude wijken ontbreekt het daar nog wel eens aan. Een groene en schone stad zorgt niet alleen voor een fijne maar ook voor een gezonde leefomgeving. Daar waar mensen op een plezierig wijze samen kunnen leven zal de solidariteit toenemen en zullen mensen zich veiliger voelen en zijn. Iets waar elke Tilburger recht op heeft en waar de SP zich stevig voor wil inzetten.

Zo lezen we in het coalitie akkoord:

Onze buurten, wijken en dorpen moeten groen, schoon en veilig zijn. Zodat onze inwoners kunnen wonen, werken, spelen en verblijven in een gezonde, prettige omgeving.

Concreet hebben we ons in de afgelopen periode bezig gehouden met de volgende punten:

• Het verduurzamen van vervoer en mobiliteit om een beter leefklimaat te borgen wat zich gaat uiten in een mobiliteitsplan waarin verbetering van de luchtkwaliteit in Tilburg aandachtspunt 1 is.
  • Energetische maken van 4000 sociale woningbouwhuizen en 2000 particuliere woningen en verduurzamen van gemeentelijke gebouwen
  • Actief stimuleren van duurzame energie middels 3 windmolens, zonnepanelen op daken van gemeentelijke gebouwen en scholen, geotherme en een biomassacentrale
  • Intensivering van het onderhoud van het bestaand groen
  • Ecologisch beheer van het Tilburgs grondgebied
  • Versterken van recreatief groen middels ruimte geven aan het grootste stadsbos van Nederland en het van Gend en Loos terrein een ruimte te maken waar  groen en leisure hand in hand een gezonde gebruiksruimte borgen.
  • Intensiever uitvoering geven aan de biodiversiteitsnota middels een groenimpuls voor de oude stad, intensivering groene daken en muren, oriëntatie op groenfonds, inzaaien wachtgronden, verhogen burgerparticipatie bij wijkbeheer.
  • Het halen van grondstoffen uit “afval” opvoeren naar minimaal 50%
  • Verduurzamen van de waterhuishouding in de gemeente

Aandachtspunt voor de toekomst is vooral het verbeteren van de Tilburgse luchtkwaliteit middels het goed laten uitvoeren van het nieuwe mobiliteitsplan, het bewaken van het ingezette proces om Tilburg structureel een vergroeningsimpuls te geven en dan vooral in de oude stad alsmede het blijvend stimuleren van het energetisch maken van woningen, bedrijven en gemeentelijke gebouwen. Tilburg in mede door de SP goed op weg om het leefmilieu in de stad stevig te verbeteren en daarmee een gezonde stad te bieden voor al haar inwoners nu en in de toekomst.

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.